Zelf regelen
Medicatie in de GDS-rol volgt automatisch bij iedere productie van de rol, zolang de medicatie en de client actief in het EVS staan.
Medicatie buiten de GDS-rol dient actief door het zorgpersoneel aangevraagd te worden via het Elektronisch voorschrijfsysteem (EVS) van de zorgorganisatie.
Bestel herhaalmedicatie tijdig. Over het algemeen kunnen wij snel leveren. De leverdatum is afhankelijk van de gemaakte dienstverleningsafspraken, echter zijn er specifieke producten die wij speciaal voor de client moeten bereiden of bestellen.
De dienstverleningsafspraken zijn te raadplegen op de klantpagina. Indien eerder leveren noodzakelijk is volg je de spoedprocedure. Hiervoor is het altijd noodzakelijk telefonisch contact met ons op te nemen door de daarvoor aangewezen personen binnen je zorgorganisatie (zie hiervoor de dienstverleningsafspraken).
De meeste medicijnen mogen meegenomen worden naar Nederland, zolang aangetoond kan worden dat ze voor eigen gebruik zijn. Neem medicijnen mee in de originele verpakking van de apotheek met etiket. Dan is duidelijk dat het om medicatie gaat en niet om drugs. Een medicijnoverzicht is een actueel overzicht van de medicijnen die de client gebruikt. Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn als de client op reis gaat of een afspraak heeft bij een arts. Het actuele medicijnoverzicht kan via EVS geraadpleegd en geprint worden.
Gaat de client naar het buitenland raadpleeg Wat heb ik nodig als ik mijn medicijnen meeneem op reis? | Rijksoverheid.nl
Indien er een extra medicatierol nodig is kun je deze, minimaal 8 dagen van te voren, aanvragen via het aanvraagformulier.
Het Landelijk Schakelpunt (LSP) regelt op een beveiligde manier het verkeer van berichten tussen zorgaanbieders en zorgverleners. Zorgaanbieders kunnen via het LSP medische gegevens bekijken die nodig zijn voor de behandeling. Het gaat dan om de belangrijkste gegevens uit het clientdossier bij de huisarts en een overzicht van de medicatie die de client gebruikt.
Toestemming voor LSP is te regelen via www.volgjezorg.nl. Het is noodzakelijk dat alle aangesloten zorgverleners beschikken over het toestemmingsformulier. Denk voor ambulante cliënten ook aan de lokale huisarts en apotheek.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan het openen van een nieuwe afdeling, het opheffen van een bestaande afdeling, het verhuizen van een afdeling, het wijzingen van het afleveradres etc.
Afdelingsmanagers / afdelingscoördinatoren kunnen wijzigingen aanvragen, door het “mutatie-verhuis-formulier” te mailen naar de klantconsulent. Houd hierbij rekening met een doorlooptijd van 4 weken.
Wijzigingen in contactpersonen, telefoonnummers, e-mailadressen etc. geef je per mail door aan je klantconsulent. Wij zorgen ervoor dat deze aanvraag door de juiste afdeling van BZF wordt verwerkt.
Is de lopende GDS-rol niet toereikend voor een vakantie of verlof periode, dan kan het zorgpersoneel een extra medicatierol voor de client aanvragen via het aanvraagformulier “extra medicatierol(len) i.v.m. vakantie/verlof”.
Geef de vakantie of het verlof tijdig, minimaal 8 dagen van te voren, door aan de apotheek.
Als zorgmedewerker ben je niet bevoegd om zelf-gekochte middelen toe te dienen, ook niet als de cliënt daar om vraagt. Je mag de zelfzorgmedicatie alleen toedienen als de middelen door de apotheek zijn gecontroleerd en op de toedienlijst zijn opgenomen (bijvoorbeeld voorgeschreven en gecontroleerd door een arts of d.m.v. het zelfzorgformulier van de apotheek).
Voldoet onze dienstverlening niet aan je verwachtingen en ben je ontevreden, dan willen wij dit graag weten. Mail je klacht naar klantenservicebzf@brocacef.nl.
Voor onze volledige klachtenprocedure raadpleeg Bent u niet tevreden?
Indien er direct actie nodig is, neem dan altijd telefonisch contact met ons op, zodat wij een correctieve maatregelen kunnen treffen om de fout/afwijking te herstellen.
Bij een opiaatvermissing vul je, indien een registratiefout is uitgesloten, het rapport opiaatvermissing volledig in en mail je deze naar de klantenservice van Brocacef Ziekenhuisfarmacie; klantenservicebzf@brocacef.nl.
Wij beoordelen vervolgens of de oorzaak van de vermissing bij de apotheek kan liggen, hierover ontvang je terugkoppeling. Leg de opiaatvermissing, oorzaak en acties vast in het kwaliteitssysteem van uw organisatie volgens werkvoorschrift.
Neem gerust contact op met je klantconsulent. Wij helpen je graag verder!
Contactgegevens van je klantconsulent kun je terugvinden in de dienstverleningsafspraken.